To bylo pěkné! Takhle by mě bavilo se učit!
Zastavit se. Dostat “záludnou otázku”. A mít možnost se nad otázkou hned zamyslet a poslechnout si, co si o řešení myslí ostatní.

Přemýšleli jste třeba někdy o tom, jak “těžký je vzduch”?
No schválně, dejte si před sebe ruku dlaní nahoru… kolik váží sloupec vzduchu, který vám právě teď leží na ruce? Nic? Je jako pírko? Jako kniha? …ne! Ten sloupec má 100 kilo! Takže asi jako… možná váš tatínek :D. Překvapivé? Jakto, že to necítíme? 

Ptáte se rádi? Ptají se vaše děti? Já se ptám ráda. A ráda věcem rozumím. A tak jsem se v průběhu několika měsíců ptala. Nejdřív jsem sbírala otázky od dětí. A čím víc otázek jsem měla sesbíraných, tím víc mě jich napadalo. A čím víc jsem se o tématu dozvídala, tím víc věcí jsem se ještě chtěla vědět.

A tak jsem se ptala lidí, kteří odpovědi znají. Psala jsem si …no určitě desítky, ale dost možná i stovky e-mailů s předními českými fyziky, kteří mají hooodně velký přehled. A psala jsem si s nimi velmi odborným fyzikálním jazykem. A to, co jsem se dozvěděla, jsem “přeložila” do dětského jazyka. Jsem totiž učitelka a tak mluvím i jazykem dětí i jazykem odborných fyziků.

A ze všech těch získaných informací jsem vytvořila kreslená videa.
Když bylo hotové první, tak ho nejdřív viděla rodina. A když syn druhý den chodil po bytě a odříkával z videa celé věty, tak jsem si uvědomila, jak je důležité, že ve videích přemýšlím o každém slovu… Nerada bych přece děti učila něco špatně! A tak vznikla série takových… “fyzikálních večerníčků”. Nejsou to pohádky, nemají příběh. Ale mají podobný formát. Každé video má jen kolem 6 minut.

Do každého dílu jsem vymyslela jednu otázku, na kterou dávám posluchačům možnost odpovědět.
To mi přijde hodně důležité.
Ta možnost zastavit se.
Uvědomit si, co o tématu vím.
Jestli v sobě dokážu najít odpověď. A pak jsou tam vždy názory dalších dětí. To mi přijde taky hodně důležité. Nejen slyšet, co si o otázce myslí druzí a třeba si tak nechat poradit. Ale dostat možnost posoudit, jestli mi názory ostatních dětí dávají smysl. Jestli můžou být správné.

Má pro mě velkou hodnotu, učit děti posuzovat názory druhých a ne jen automaticky přejímat “hotovou pravdu” například proto, že to řekla kamarádka, nebo proto, že to říkali v televizi… 
Jasně, na konci videa se vždycky uvedeno, která odpověď byla správná a proč ;).

Tímto způsobem jsem zpracovala celkem sedm videí. Dvě z nich jsou o bořce. V jednom se dozvíte, jak vzniká bouřka, co je to hrom a blesk a třeba taky jak odhadnout, jak je od vás bouřka daleko. A přemýšleli jste třeba někdy o tom, jestli může existovat hrom bez blesku a blesk bez hromu? Druhé bouřkové video je o bezpečném chování v bouřce. K čemu je dobrý hromosvod (a taky proč může být nebezpečný, když je poškozený), jestli vám může být v bouřce užitečné auto, jestli je dobré používat při bouřce deštník a taky kam je nejbezpečnější se schovat, když vás bouřka chytne venku v přírodě.

Dál jsem připravila dvě videa o vodě ve vzduchu, jedno o duze (to už jste viděli včera), jedno o zajímavostech o teplotě a ročních obdobích a jedno o tlaku vzduchu (v něm je právě o tom “tatínkovi, co nám sedí na ruce”, pro představu “kolik váží vzduch”).

Ptáte se rádi? Ptají se vaše děti? Já se ptám ráda. A ráda věcem rozumím. A tak jsem se v průběhu několika měsíců ptala. Nejdřív jsem sbírala otázky od dětí. A čím víc otázek jsem měla sesbíraných, tím víc mě jich napadalo. A čím víc jsem se o tématu dozvídala, tím víc věcí jsem se ještě chtěla vědět.
A tak jsem se ptala lidí, kteří odpovědi znají. Psala jsem si …no určitě desítky, ale dost možná i stovky e-mailů s předními českými fyziky, kteří mají hooodně velký přehled. A psala jsem si s nimi velmi odborným fyzikálním jazykem. A to, co jsem se dozvěděla, jsem “přeložila” do dětského jazyka. Jsem učitelka a tak mluvím i jazykem dětí i jazykem odborných fyziků.

A ze všech těch získaných informací jsem vytvořila kreslená videa.
Když bylo hotové první, tak ho nejdřív viděla rodina. A když syn druhý den chodil po bytě a odříkával z videa celé věty, tak jsem si uvědomila, jak je důležité, že ve videích přemýšlím o každém slovu… Nerada bych přece děti učila něco špatně! A tak vznikla série takových… “fyzikálních večerníčků”. Nejsou to pohádky, nemají příběh. Ale mají podobný formát. Každé video má jen kolem 6 minut.

Do každého dílu jsem vymyslela jednu otázku, na kterou dávám posluchačům možnost odpovědět.
To mi přijde hodně důležité.
Ta možnost zastavit se.
Uvědomit si, co o tématu vím.
Jestli v sobě dokážu najít odpověď.

A pak jsou tam vždy názory dalších dětí. To mi přijde taky hodně důležité. Nejen slyšet, co si o otázce myslí druzí a třeba si tak nechat poradit. Ale dostat možnost posoudit, jestli mi názory ostatních dětí dávají smysl. Jestli můžou být správné.

Má pro mě velkou hodnotu, učit děti posuzovat názory druhých a ne jen automaticky přejímat “hotovou pravdu” například proto, že to řekla kamarádka, nebo proto, že to říkali v televizi… 
A jasně, na konci videa je vždycky uvedeno, která odpověď byla správná a proč ;).

Tímto způsobem jsem zpracovala celkem sedm videí. Dvě z nich jsou o bořce. V jednom se dozvíte, jak vzniká bouřka, co je to hrom a blesk a třeba taky jak odhadnout, jak je od vás bouřka daleko. A přemýšleli jste třeba někdy o tom, jestli může existovat hrom bez blesku a blesk bez hromu? Druhé bouřkové video je o bezpečném chování v bouřce. K čemu je dobrý hromosvod (a taky proč může být nebezpečný, když je poškozený), jestli vám může být v bouřce užitečné auto, jestli je dobré používat při bouřce deštník a taky kam je nejbezpečnější se schovat, když vás bouřka chytne venku v přírodě. 

Dál jsem připravila dvě videa o vodě ve vzduchu, jedno o duze (to už jste viděli), jedno o zajímavostech o teplotě a ročních obdobích a jedno o tlaku vzduchu.

Videa budu od příštího týdne postupně posílat účastníkům minikurzu Nakouknu do atmosféry. Každý týden dostanou dvě videa, ta už účastníkům zůstanou napořád. Otevírám k nim přístup postupně, abychom měli čas je společně probrat ve Facebookové skupině. O většině témat jsem zjistila víc věcí, než jsem nakonec do videí použila. Tak vám o nich můžu ve skupině něco povyprávět, když budete chtít. Taky si tam můžeme společně povídat o tom, co vaše děti nejvíc zaujalo a nebo čím se plánujete “blýsknout” mezi známými, až budete třeba v létě sedět na zahradě a pozorovat nebe. Pokud máte rádi křížovky a různé úkoly, tak mám ke každému tématu připravené pracovní listy. A pokud vás navíc přivedla chuť nabídnout dětem češtinu, protože třeba žijete v zahraničí, tak pro vás mám i texty všech videí v psané podobě.

Každé téma kresleného videa je nějak propojené s pokusy, které si právě procházíte v tomto minikurzu. Videa s pokusy máte k dispozici jen do středy, ale s koupí minikurzu Nakouknu do atmosféry vám zůstanou taky napořád. Jo a abych nezapomněla, toto je druhý díl online pokusů. K prvnímu dílu vám, jako účastníkům minikurzu pošlu přístup taky ;). 

Začínáme v pondělí 26. 4. 

Co vše se vstupem do minikurzu Nakouknu do atmosféry dostanete?
7 kreslených videí (Bouřka, Bezpečně v bouřce, Duha, Voda ve vzduchu 1. díl, Voda ve vzduchu 2. díl, Zajímavosti o teplotě a ročních obdobích a Tlak vzduchu) Kreslená videa jsou v hodnotě 2 800 Kč.

Podporu ve FB skupině po dobu minikurzu – na tři týdny (v hodnotě 500 Kč).
Balíček pracovních listů a textů videí (v hodnotě 250 Kč).

Aktuální běh pokusů: minikurz Pojďte si hrát s pokusy II (v hodnotě 500 Kč).

V celkové hodnotě 4 050 Kč
A k tomu první díl online minikurzu Pojďte si hrát s pokusy! (v hodnotě 500 Kč) zdarma. 

Nyní můžete do minikurzu vstoupit za 2200 Kč.