2. modul
Práce

Slovo “práce” používáme v běžném životě celkem často a to hned v několika významech. Práce jako zaměstnání, práce jako usilovné přemýšlení nebo  práce jako velká fyzická námaha. Ve fyzice teď spolu budeme řešit “mechanickou práci”, tedy práci, při které se něco hýbe.

Jak si usnadnit práci

Než se kouknete na video

Zamyslete se…
Když najdete vlašský ořech, u kterého nezvládnete rukou rozmáčknout skořápku, co k rozlousknutí použijete?

Když stříháte nůžkami hodně tvrdý papír, půjde vám to lépe, když papír dáte blíž ke špičce nůžek nebo blíž k rukojeti?

A když se na hřišti sejdou dvě děti a jedno z nich je mnohem těžší než druhé, dokážete jim poradit, jak si mají na houpačku proti sobě sednout, aby se mohli houpat spolu?

Co mají společného nůžky, louskáček na ořechy a houpačka na dětském hřišti vás možná na první pohled nenapadne… Tak se pojďte podívat na první video o práci.

 

Dokumenty ke stažení:

Text celého videa

Jak pracovat
s videem
(úkoly, otázky, zápis)

Časování videa
a pomůcky k pokusům

Jak si usnadnit práci (2. díl)

Než se kouknete na video

Zamyslete se…

Představte si, že jedete na kole. V jakém terénu se víc “nadřete”? Co vám může bránit a kudy se vám naopak jezdí dobře?
Například na kopec, po trávě, kaluží…

Představte si, že jste na stavbě domu a máte nějak dopravit tašky ze země na střechu. Zamyslete se, jak to udělat co nejjednodušeji?
Například co použít, kolik lidí má pomáhat, jak/v čem tašky nosit, …

Je pro vás pohodlnější jet kratší cestou do prudšího kopce nebo delší cestou do mírnějšího kopce? Když v obou případech dojedete ze stejného údolí na stejný vrchol, kdy jste podle vás víc “zamakali” – nebo fyzikálně “vykonali větší práci”?

…kdy si při pohybu “víc mákneme”? Nebo správně fyzikálně, kdy “konáme větší práci”? Představte si, že jedete na kole. V jaké terénu se nejvíc namáháte? Do kopce, z kopce, po trávě, po rovince, proti větru… Na čem všem závisí práce.

(Taky se dozvíte o tom, co je to “konstantní síla”, kdy můžeme “zanedbat odpor vzduchu”, co je to “vzájemná přeměna energie”, jaká je jednotka a značka práce. )

Dokážete vysvětlit, jak fungje přečerpávací elektrárna a jak díky ní můžete “uchovat práci” do chvíle, než bude potřeba?

Dokumenty ke stažení:

Text celého videa

Jak pracovat
s videem
(úkoly, otázky, zápis)

Časování videa
a pomůcky k pokusům

Motory

Než se kouknete na video

K čemu si myslíte, že lidé začali vymýšlet a vyrábět první motory? Bylo to do auta? Do vlaku? Na nějakou práci?

Čím byly podle vás poháněné první motory (= jakou pohonnou hmotu používaly) a kdy se asi vyrobil první elektromobil?

Jaké pohonné hmoty používají auta do současných motorů?

Dokumenty ke stažení:

Text celého videa

Jak pracovat
s videem
(úkoly, otázky, zápis)

Časování videa
a pomůcky k pokusům